مقدمه انتقال پیوسته متغیر (CVT) است به طور فزاینده در کاربردهای خودر

آذربورینگ خوی - فیاض حسینلو == 09147253894 ==09143635603

بررسی نحوه عملکرد سیستم انتقال قدرت پیوسته CVT همراه با ویدیو
تعداد بازديد : 118

بررسی نحوه عملکرد سیستم انتقال قدرت پیوسته CVT همراه با ویدیو

تحلیل سیستم انتقال توان CVT پولی های قطر متغیر و تسمه لاستیکی V شکل

چکیده

برخی از کمباین ها دارای سیستم CVT پولی و تسمه V شکل هستند. به خصوص از CVT برای انتقال توان از موتور به هد به طور گسترده ای استفاده میشود. این سیستم، تنظیم سرعت پیشروی را مستقل از سرعت موتور میسازد و به راننده اجازه می دهد تا متناسب با تغییرات در حجم محصول سرعت پیشروی و برداشت را تغییر دهد. مکانیزم کنترل کلاسیک آنها بدون در نظر گرفتن شرایط کاری به موتور اجازه میدهد که در یک دور ثابت ودر حداکثر کارایی کار کند و در نتیجه باعث بهبود مصرف سوخت و کاهش آلاینده های آن شود. این روش دیگر قابل قبول نیست و استفاده از سیستمهای کنترلی بهتر لازم است.

زمانی که CVT مجهز به یک سیستم کنترل هیدرولیکی یا برقی گردد دیگر حتی نیازی به دخالت راننده برای کاهش یا افزایش سرعت ندارد.  بدین منظور تحلیل و بررسی این سیستم برای طراحی سیتمهای کنترلی جدید ضروری است. در این تحقیق سیستم CVT و نیروهایی که به تسمه لاستیکی V شکل وارد میشود، مورد بررسی قرار گرفته است.

ویدیو عملکرد سیستم cvt


مقدمه

انتقال پیوسته متغیر  (CVT) است به طور فزاینده در کاربردهای خودرویی استفاده می شود. این استفاده بیش از گیربکس های اتوماتیک معمولی، به دلیل پوشش انتقال نسبت بزرگ و عدم وجود مسئله تعویض دنده است. این امر باعث میشود که موتور با اقتصاد بهتری کار کند.

کیم و لی (۱۹۹۳) رفتار یک تسمه فلزی و لغزش آن را در یک CVT تسمه فلزی بررسی نمودند. تحقیقات آنها نشان داد که برای پولی متحرک جابجایی شعاعی تسمه به سمت داخل افزایش می یابد در حالی که که در پولی محرک مختصری افزایش یافته و با افزایش گشتاور کاهش می یابد.

جولیو و پلانته (۲۰۱۱) یک مدل تجربی برای CVT تسمه لاستیکی ارائه نمودند. نتایج تحقیقات آنها همخوانی مناسبی را بین داده های تجربی و مدل ارائه شده نشان داد.

مواد و روشها

بیشتر CVT ها فقط سه جزء اساسی دارند :  یک تسمه محکم فلزی یا لاستیکی، یک پولی متغییر محرک (ورودی) و یک پولی خروجی.

پولی های با شعاع متغیر قلب CVT هستند، هر پولی از دو مخروط با زاویه راس ٢٠ درجه که رو در روی یکدیگر قرار دارند تشکیل شده است، تسمه ای در شیار بین دو مخروط قرار دارد، در صورت لاستیکی بودن تسمه ها از تسمه های V  شکل استفاده می شود، تسمه های V شکل از آنجا نام خود را می گیرند که سطح مقطع V شکل دارند که اصطکاک تسمه با پولی را افزایش می دهد.

وقتی دو مخروط از هم فاصله بگیرند، یعنی ضخامت پولی بیشتر شود، تسمه در شکاف پایین تر می رود و شعاع تسمه ی حلقه شده دور پولی  کاهش می یابد و وقتی دو مخروط به هم نزدیک می شوند ،یعنی ضخامت پولی کاهش می یابد، تسمه در شکاف بالا تر رفته و شعاع تسمه ی حلقه شده دور پولی افزایش می یابد CVT می تواند از فشار هیدرولیکی یا نیروی گریز از مرکز و یا کشش فنر به منظور تولید نیروی مورد نیاز برای تنظیم دو نیمه ی پولی استفاده کند.

پولی ها با قطر متغیر همیشه به صورت دوتایی به کار می روند یکی از پولی ها که به عنوان پولی محرک شناخته می شود، به میل لنگ موتور متصل است، پولی محرک، پولی ورودی هم نامیده می شود زیرا جایی است که انرژی موتور وارد سیستم انتقال قدرت می شود، پولی دوم پولی گردنده نامیده می شود زیرا پولی اول آن را می چرخاند، به عنوان  پولی خروجی، پولی گردنده انرژی را به محور چرخها منتقل می کند .

قرقره اولیه در کنار موتور و قرقره ثانویه در کنار چرخ است. هر قرقره از یکی از محور ثابت و یک چرخ قرقره متحرک تشکیل شده ، که به وسیله سیلندر هیدرولیک عمل میکند. شکل ۱ یک سیستم CVT را نشان میدهد.

شکل1. دیاگرام یک سیستم CVT

شکل۱٫ دیاگرام یک سیستم CVT

دانلود + توضیحات

بخش نظرات این مطلب
کد امنیتی رفرش
 کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید